zweten in mexico - Reisverslag uit Mérida, Mexico van joyce dijk - WaarBenJij.nu zweten in mexico - Reisverslag uit Mérida, Mexico van joyce dijk - WaarBenJij.nu

zweten in mexico

Door: joyce van dijk

Blijf op de hoogte en volg joyce

02 Juni 2012 | Mexico, Mérida

Ja hoor... daar ben ik dan weer !!!!

voor de mensen die dachten dat ik niks meer op me site schreef heb ik goed bericht.....
ik ben weer “online”.... hebben een drukke tijd gehad de afgelopen weken maar dat zal je allemaal wel lezen...en op cuba mochten/moesten we t 3 weken zonder internet doen...
maar goed ff terug in de tijd dan maar....LANG LEVE HET DAGBOEK hihi.(zou anders niet meer weten waar te beginnen...

7 april 2012...vol goede moet en een beetje sip omdat we het mooie belize weer gingen verlaten stonden we op de pier en konden we aan boord gaan.(duurde ff paspoort van mij was niet ok).
Na een mooie boottocht kwamen we aan in mexico.
De pier waar we VOET aan wal zetten lag midden in de stad......hmmm in 1 klap was t beeld dat ik altijd van mexico had verdwenen...
tja t standaard beeld van een mexicaan leunend tegen een cactus (zal weer zeer doen) met een grote gekleurde sombrero en een gitaar in de hand met naast zich zijn trouwe ezeltje en zn leuke gekleurde poncho....neej dat was t niet.
In plaats daar van een strenge mexicaan met ipv een gitaar een flink schietijzer in zn hand.
En geen lief ezeltje ernaast maar een grote hond.die hard op zoek was naar verboden middelen die iemand bewust (of onbewust) mee wil nemen naar mexico.

Hierna kwam uitdaging 2, het aan geld komen.
Omdat t bijna pasen is had t hele land “vakantie” wat zoiets inhoud als “alles is dicht” .
Geen bank te vinden die open was en de geld automaten waren leeg.uiteindelijk geld kunnen wisselen op straat en in een taxi op naar de bus terminal om de bus naar merida te nemen.
In 1 klap besefte we ook dat we weer richting de westerse wereld gingen en daarbij het bijbehorende prijskaartje op alles.
Hmmm na een hoop centjes voor de bus ( we hebben de laaste maanden net zoveel geld uitgeven aan bussen als hier in 1x ) konden we 8 uur tuffen naar merida. In een bus met airco , wc en een fijne spaanse vechtfilm op t witte doek
mexico was heet,heeel erg heet. We dachtte wel wat gewend te zijn maar zelfs voor ons was t alsof we tegen een muur van hitte op liepen. En nadat we in merida een bus tour in een open bus hadden gedaan zei mijn lichaam dan ook STOP.
Dit in de vorm van overal grote en kleine vochtblaasjes die ook nog is flink jeukte.
T advies bij de farmacia was : uit de zon blijven.
Iets wat niet zo makkelijk is in een land waar t dik 45 graden is overdag.we dachtte dat t wel over zou gaan met t smeerseltje en een t shirt aan. Helaas bleek alleen al de hitte genoeg om voor een nieuwe lading bulten te zorgen.
Inmiddels hadden we merida verlaten en een hotel gezocht in campeche een mooie oude stad.
T hotel was met airco niks voor ons maar de bulten lieten ons geen keus!!!!
en elke nacht werden de bulten dan ook minder.overdag hebben we in de hitte de mooie stad verkent met zn oude verdedegings muren nog intact.de straten waren vrolijk gekleurd iets wat buiten de muren niet was, daar was t gewoon een oude (stink) stad haha.
Omdat t inmiddels pasen was waren we min of meer genoodzaakt er letterlijk te blijven plakken.
Erna meteen de bus genomen naar vallodid. Ook dit was weer een apart verhaal. Ipv 3 uur konden we nu lekker 6 uur in de bus omdat de mevr ons een ticket met een lange omweg had verkocht.
Ook hier weer een hotel gevonden na een flinke zoektocht.
Lauri was inmiddels niet zo lekker en had erg hoofdpijn door de airco's die we snachts aan hadden staan voor mijn bulten.
Vanuit hier hebben we de maya tempels van ek balam bezocht, en uiteraard de bekentste maya tempel van mexico CHITZENITZA geweest.lauri was hier als ik geweest en zei dat t toen niet zo druk was. Helaas bij aankomst zagen we alle touringcars al staan en was t park met de tempels ongeveer net zo druk als als de efteling in de zomer.
Maar t was er niet minder indrukwekkend op. Wat een mooie gebouwen en zo groot !!!
de tempels bij ek balam waren ook indrukwekkend en een stuk minder druk.
En zonder zeurende mensen of je wat wil kopen bij ze. Was daar inmiddels wel een btj klaar mee.
Na een dagje cultureel te zijn geweest was t de dag erna tijd om is een cenote van dichtbij te bekijken. In de cenote (grot) was t niet minder heet dan buiten. Van binnen kon je mooi de vogels zien die in en uit vlogen.. de grot was mooi en in t water zwommen vissen.
Eenmaal weer buiten waren we opzoek gegaan naar de ingang van de cenote waar de vogels naar binnen kwamen.
En eindelijk zagen we daar de beroemde mot mot.!!!!!!
wat een mooie vogel met zn kleuren. Het is de nationale vogel van el salvador. Helaas hebben we hem daar niet kunnen spotten..maar dit maakte t weer goed.
Onze laaste dagen mexico besloten we in cancun door te brengen.
Lauri had inmiddels een beginnende voorhoofdsholt ontsteking en ik had me bulten.
Kortom We waren er wel klaar mee met die hitte.
In cancun nog een dagje strand gegaan en de rest heeft lauri op bed gelegen.
Ik was nog even in een flinke shoppingmall geweest maar door me bulten was ik t ook helemaal zat.
We keken er naar uit om naar canada te gaan.weg uit de hitte van mexico.
En ik was inmiddels ook erg benieuwd naar de vrienden van lauri en naar canada.
In de stromende regen vertrokken we uit mexico.....
op naar canada !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

liefs joyce en lauri

• 02 Juni 2012 - 20:31

Gemma:

Was weer leuk om je verslag te lezen....
    Dus nu volgt zeker een heel lang verhaal van Canada ? :-))

Liefs en groetjes X X

• 02 Juni 2012 - 21:21

Ilse:

Hoi Joyce en Lauri,
    Wat heerlijk om weer jullie verslag te lezen!
    Alweer veel beleefd. Geweldig hoor!
    Genietse verder en tot het volgende verslag!
    liefs ilse Messie en Tara

• 03 Juni 2012 - 08:27

MO:

Hey ex collega hihi ... Wat een leuk verslag om te lezen zeg!! Jullie maken heel wat mee zeg,
    En mijn god die BULTEN van jou !! mooie foto's ook ... Ben benieuwd naar je volgende
    verslag ;-)

xxx Mo