wat een moeilijke plaatsnamen !!!! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van joyce dijk - WaarBenJij.nu wat een moeilijke plaatsnamen !!!! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van joyce dijk - WaarBenJij.nu

wat een moeilijke plaatsnamen !!!!

Blijf op de hoogte en volg joyce

19 Augustus 2012 | IJsland, Reykjavik

en daar gingen we dan,niet echt voorbereid maar met lonley planet in de tas op naar ijsland. geen idee wat te verwachtte.natuurlijk wisten we een hoop mooie natuur en dat t duur is.
dat was t.
na een voorspoedige reis kwamen we aan op reykjavik.omdat we snachts vlogen moesten we een paar uur wachtte tot de 1e bus zou vertrekken.
nou dat kwam opzich goed uit kon ik mooi de hele informatie toko leeg plukken.dus met handen vol folders zaten we aan ons 1e ijslandse DURE bakkie.
toch een btj slaperig stapte we in de bus op naar de blue lagoon.helaas heb ik niet kunnen genieten van t lanschap want voor we het vliegveld afreden was ik allang in slaap.
bij de blue lagoon was ik meteen weer wakker!wat een mooie omgeving alleen maar lava en rotsen en daarin een (aangelegd) meer met blauw/melkachtig water en met een temperatuurtje van 40 graden.
hier hebben we heerlijk een aantal uurtjes gedobberd en met zachte baby huidjes (en haar als touw) waren we weer fris en fruitig.
de eerste paar dagen waren we in de hoofdstad reykjavik,niet wetend dat we midden in t hoogseizoen zoude komen was t vinden van een slaapplaats dan ook een 1e vereisde van elke nieuwe dag.alles maar dan ook alles vol,hostels hotels en guesthouses waren vol.t viel niet mee.dus 3 dagen lang hebben we elke nacht ergens anders geslapen.(en goedkoop was t ook niet)
maar toch nog woude nog wel ff de gouden cirkel mee pakken.(net zoals nog honderden andere) dus lekker in t busje met bejaarden alle mooie plekken van de gouden cirkel gezien.de geiser was top om te te zien!dat water zo hoog kan komen.de gullfoss waterval viel ook niet tegen en de natuur onderweg was gewoon super.maar na deze bejaarde tour waarbij we busje in en uit moesten in rap temp om alles te zien besloten we om een eigen auto te gaan huren.de bussen zijn gewoon nog duurder dus de auto was gauw gehuurd.maar vergeleken met de ruime bolide waar we afgelopen weken in hadden rondgetuft en geslapen moesten we wel ff wennen aan ons kleine autootje....maar uiteindelijk hebben we hier bij gebrek aan slaapplekken nog een aantal nachten in moeten slapen.en dat was proppen :( maar achteraf ook wel weer grappig)
met de gehuurde dinky toy gingen we dan ook vol goede moed op weg om ijsland te gaan beleven.

helaas wel in de regen en daardoor waren we min of meer genoodzaakt eerst 2 dagen te rijden en dan maar op de terug reis wat mooie stops te maken,tja alles is daar nu eenmaal buiten.in de regen en mist zagen we dan ook niet meer dan de grijze weg en een verdwaald schaap.om je heen zag je niks meer dan een gordijn van regen en mist.jammer en we hoopte dan ook vurig op wat zon of in ieder geval droog.
ondertussen waren de dorpjes niet meer dan 3 huisjes en als er al een groter dorp was zat wederom alles vol!!!! soms hadden we geluk en sliepen we op t nippertje nog ergens,voordeel was dat we uren konden rond rijden en zoeken want donker werd t niet.

maar na regen komt zonneschijn en de erug weg was dan ook of we op een andere route reden,ineens waren daar de gletsjes de oneindigen zwarte zand vlaktes en de lava velden. WAUW...wat een mooi land.
uiteraard was t nu tijd om de gletsjers te bezoeken.
en natuurlijk the glacier lagoon.een meer onderaan een gletsjes vol met ijs schotsen en brokken die afgebroken waren.
deze kon je de zee in zien drijven en op t strand was t dan ook bezaait met blokken ijs van alle groote.

ook hebben we gezien hoe en wat er precies gebeurde tijdens de laatste uitbarsting op ijsland waarbij t vlieg verkeer in europ plat lag.grappig is michien wel dat ijsland er zelf nauwelijks last van heeft gehad.
zo hebben we onderweg bij de diverse info centra meer geleerd over de vulkanen en hun uitbarstingen en bevingen.de mensen hier leven hier dagelijks mee.ijsland heeft regelmatig bevingen.en t is raar om een beving te voelen ( in een apperaat) maar de verhalen van de mensen zijn erg interresant om te lezen en te horen.

1 van onze uitgekozen campings lag in de bergen,een hobbel weg van 20 km dwars door zwart zand,rivier en andere mooie natuur.onze dinky toy had soms wat moeite maar we bereikte de camping in the middle of nowhere. jammer dat we onze tent niet bij hadden dus dekentje en om en slapen maar in de auto.

eindelijk was t dan ook zover,na de mislukte poging in canada waren daar dan DE PUFFINS!!! eindelijk kon ik ze dan in t echie zien...wat een grappige leuke beestjes.

we besloten ook nog naar een trollen en elfen museum te gaan,iets typisch ijslands.maar een domper was t wel.geen elf gezien.en de trollen..tja...laat ook maar.

wel nog even een bezoekje gebracht aan de grootste champion kwekerij van ijsland.erg leuk om te zien en de chamoions waren heerlijk!dit in tegenstelling tot de lucht die uit de mest stal kwam haha.

veel wildlife hebben we niet gezien en is er ook niet.
vooral veel schapen en paarden.deze lopen op en naast de weg dus t is wel ff opletten of er niet zo een bol wol op de weg loopt.
maar aangezien er bijna geen bomen zijn vallen ze goed op.

ijsland is erg mooi en ik kreeg ook geen genoeg van de ijsschotsen en gletsjers.de natuur is er geweldig!!
helaas moet je wel een dikke portemonee meenemen...
de mensen zijn erg vriendelijk en de kleine dorpjes erg leuk om te zien.

onze laatste nacht brachte we door in een B&B waar we een prima laatste ontbijt hadden,hierna was t tijd om naar engeland te gaan.
maar ook tijd om bijna richting nederland te gaan.helaas...
maar eerst nog een paar daagjes in engeland genieten

• 20 Augustus 2012 - 21:38

Gemma:

zo is je boek vol ? wanneer ga je het uitgeven ? ben benieuwd !
    groetjes X X X

• 20 Augustus 2012 - 21:46

Ilse:

alweer een heerlijk reisverslag......
    en wat een prachtige foto's!!!
    da's weer lekker meegenieten!

dankjulliewel!
    liefs ilse