3 weekjes cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van joyce dijk - WaarBenJij.nu 3 weekjes cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van joyce dijk - WaarBenJij.nu

3 weekjes cuba

Blijf op de hoogte en volg joyce

01 Augustus 2012 | Cuba, Havana

ok nou daar ben ik weer, zittend/liggend en hangend op onze eigen bank in het oude en vertrouwde naaldwijk probeer ik mn site weer wat bij te werken om hopelijk volgende week mn boek te kunnen bestellen...
terug denkend probeer ik me cuba weer voor de geest te halen,iets wat niet meevalt aangezien het alweer een poosje geleden is en we inmiddels zoveeel meer moois hebben beleleefd.
ow en wat ook niet meehelpt is het "typische" nederlandse weer met regen die op de serre tikt..
maar de 50 graden celsius die we hadden in cuba was ook geen pretje..gelukkig maar 1 dag.

maar goed,op het vliegveld van toronto canada namen we afscheid van de rest van ons reisgezelschap.vanuit ons vliegveld zagen we dat we flink uitgezwaaid werden door leny en tante cobie...eenmaal in de lucht vielen we beide meteen in slaap en de reis verliep snel.
in cuba voelde meteen weer de vertrouwde warme (hete) lucht en waren we dan ook blij dat we alle nieuw aangeschafde mutsen en truien weer mee naar nederland hadden gegeven.
onze 1e stop was een resort.... ik had lauri zover dat hij zn intrek nam in een all inn resort inclusief het felgekleurde bandje dat om onze polsen zat.
maar voor een paar dagen was het heerlijk.de dagen bestonden uit eten slapen en eten en slapen ....wit strand en blauwe zee, en heel veeel muggen!!!!

na een dag of 4 was t tijd om te vertrekken om t echte cuba te leren kennen.slapen deden we bij de mensen thuis.ons 1e adres was ook meteen de beste...huis was super (groot) en t eten was er meer dan goed!!! en heel veel...(ook voor lauri teveel).
nadat we cienfuegos hadden verkend,iets wat een niet al te grote stad was maar wel mooie oude gebouwen had konden we via hem weer naar een ander adres.ditmaal in het voor iedereen wel bekende trinidad.
wij sliepen iets buiten t centrum,in een typisch cubaanse wijk. omdat t buiten t historich centrum was waren de huizen hier niet zo fraai opgeknapt en lag er van alles en nog wat op straat...hmm ik spotte een dode hond!
trinidad is niet heel groot en hadden we dus snel verkend.vooral de leuke kleine straatjes met gekleurde gevels en de oude auto's die er reden maakte t een leuk klein stadje.

hierna belande we via via in santa clara een stad die niet zo indrukwekkend was maar een aantal musems en monumenten hadden die we woude zien.
.maar onze gastheer had t idee om met ons en zn hele gezin+aanhang en kids naar t mooie strand van cayo santa maria te gaan.

dus bepakt en bezakt gingen we met zn alle 10 volwassenen + 2 kids in een mooie rode oude amerikaan op naar t strand!na 2 uur hobbelen waren we op een geweldig strand...mooie blauwe zee en wit zand.en alleen maar lokale mesnen.geen hordes toeristen..helaas wel hordes muggen dus we waren verplicht om in t water te blijven anders werd je lek geprikt.
hierna besloten om met een gedeelde taxi naar havana te gaan om daar de bus naar pinar del rio te nemen.onderweg met de taxi werden we aangehouden maar nadat de chauff wat geld had afgedragen konden we weer opweg.

in vinales werden we opehaald door onze nieuwe gastvrouw,die ons meteen een heerlijk maal voor schotelde.
nu moet ik vertellen dat bij elk huis waar we sliepen we heel veel en goed eten kregen,denk dat we in 3 weken 5 kilo zwaarder waren haha.

pinar del rio heeft veel natuur en mooie valleien en bergen.we hebben met een scooter veel mooie routes gereden.en we waren blij dat we op de scooter zaten want t was heel heet.
ons thermometertje gaf 50 graden aan en ja dat is heet!!!

lauri heeft hier nog wat rondgewandeld in een grot en ik heb lekker in t dorp met lokale gekletst in me beste spaans en engels haha.
we hebben hier ook kunnen zien hoe ze tabaks bladeen bewerken en verpakken.

na een paar dagen namen we de bus naar havana,midden in het centrum was onze slaapplek.havana is een oude maar mooie stad met van alles wat.we hebben de bekende museums bezocht over de geschiedenis van cuba.
het oude centrum is een wir war van straatjes maar erg mooi,druk en soms wat toeristisch haha.
hier hebben we weer is in een restaurant gegeten,onze andere ervaringen in eet tentjes was steeds niet wat we hoopte.daarom aten we meest bij de mensen waar we sliepen.daar was t eten goed ,veel en goedkoop.
in havana was t niet anders....meest hebben ze de helft van de kaart niet behalve de dure dingen zoals kreeft.lauri bestelde ergens konijn maar kreeg vervolgens iets anders maar de ober beweerde dat t konijn was,jaja.
in havana aten we spaghetti met zeepsop smaak.dus dan maar weer over op de rijst en kip...

vanuit havana woude we de trein nemen naar onze laatste stop.
maar in cuba gaat niks zoals gepland.treinen rijden niet volgens schema.
ook deze niet.die was 2 uur eerder weggegaan en ow smiddags kwam die toch maar niet maar alleen in de avond.
dus weer terug naar de bussen...

matanza was onze laatste stop,en van daaruit gingen we naar t vliegvekd.
helaas was de stad veel minder dan beschreven en daarom dachtte we onze laatste dag lekker naar t strand van varadero te gaan,een btj zonnen en verder niks.
helaas geen zon, wel regen...veel regen.na t toch nog een paar uurtjes onder een parasol te hebben uitgehouden was t tijd om souvenirs in te slaan en onze tas in te pakken om weer terug naar canada te gaan.

cuba is zeker een bezoekje waard en heeft wel meer dan alleen de mooie stranden.1 tip: neem genoeg muggenspul mee!!!!

liefs joyce en lauri

• 01 Augustus 2012 - 22:23

Gemma:

Zo dat was dus Cuba....; leuk die felgekleurde oude auto's.....

Zijn jullie blij om weer thuis te zijn ?

Groetjes Gemma X X

• 01 Augustus 2012 - 22:31

Ilse:

Wat een leuk verhaal weer en alweer mooie foto's!
    benieuwd naar t laatste verslag waar we al wat mooie van foto's van kunnen hebben zien via FB!
    dikke knuf uit Friesland!
    liefs ilse
    en natuurlijk een poot van de dames (Messie en Tara)