reismoe ?? tijd voor iets nieuws..... - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van joyce dijk - WaarBenJij.nu reismoe ?? tijd voor iets nieuws..... - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van joyce dijk - WaarBenJij.nu

reismoe ?? tijd voor iets nieuws.....

Door: joyce van dijk

Blijf op de hoogte en volg joyce

04 April 2012 | Guatemala, Tikal

guatemala is een land wat bij mij niet erg hoog op mn verlanglijstje stond,maar omdat we nu toch zo dichtbij zijn kan ik dat natuurlijk niet laten schieten. Uiteraard staat een bezoek aan tikal op t programma.

Dus op naar de grens van guatemala,de busreis ging voorspoedig en na een paar uurtjes werden we bij de grens gedropt.dat wil zeggen een eindje voor de grens aangezien ons busje niet verder mocht.
Na een 300 meter in de hitte lopen kwamen we aan bij de grens...gen drukte helemaal niks.dus na een uitreis stempel konde we snel de brug op lopen om zo te voet ons volgende land in te gaan.
Na een heete 300 meter bergje op waren bezweet en wel bij de de grens van guatemala.ook hier ging alles verbazend rap en voor we t wisten zaten we aan een koude cola aan de andere kant.
Erna t busje in om er na een uur of 5 weer uit te stappen in guatemala city.(dit was inclusief slaap/rookstop van de chauff).
We reden in guatemala city langs grote dure winkels en flinke shoppingmalls maar onze trip eindigde op een busstation dat stonk naar pies en afval ergens in het gedeelte van de stad waar je nou net niet moet zijn.niet dat we ons onveilig voelde maar voor de zekerheid zijn we gauw in de taxi gesprongen op naar de laatste bus richting antiqua.

Binnen 2 uur zaten we op plaats van bestemming waar we bijna een week hebben gezeten.
Een oud stadje met heel veel kerken...dus braaf langs alle kerken gehobbeld...fototje gemaakt en ondertussen de hordes toeristen bekeken die er ook waren.
Ook nog naar de grootste handwerk markt van t land geweest en hadden we zowaar een tour geboekt.tijdens t er heen rijden was t vooral bus aan bus (vol toeristen) rijden de berg op.
De markt vonden wij wat tegenvallen...veel prullaria wat je koopt en ergens in de kast beland,je kent t wel,potjes pannetjes,houten vogeltjes en kleedjes...enz enz.
na een 2 uur hadden we t eigenlijk wel gezien. Dus ons geinstaleerd op een terras met een versnapering en dan maar mensen kijken

na een aantal dagen in de kou t was er best fris besloten we richting coban te gaan.
Ook een redelijk toeristische plek maar daar kwamen we niet voor.na t zoeken van alweer een tour!!! gingen we de dag erop naar semuc champey.
Dit zijn natuurlijke poelen die in een rivier zijn.zo een stuk of 20 .ook hier weer een drukte van je jewelste maar nu meer locals.das leuker dan al die “witte” haha.

De bedoeling is dat je van poel naar poel springt of naar beneden glijd van een natuurlijke glijbaan.
Niemand had verteld dat t nog best hoog was zo af en toe.
Maar t water was heerlijk warm en t was best leuk. Ook al vond ik t soms best hoog.t glijden was makkelijk...eenmaal aan de glij was er geen weg meer terug.

Erna stond een klim van 100 meter omhoog op t programma.
Vond t maar een kleren end maar op de top was t uitzicht dan toch wel weer alles waard.
Na weer naar beneden te zijn geglibberd konden we een half uurtje uitrusten in de bus want erna stond t grot gedeelte in de planning.

Een grot is normaal koel maar deze was zo warm dat me bril steeds besloeg, wat maar goed was want zo kon ik tenminste de spinnen niet zien de me andere groepsgenoten wel zagen!
Na een flinke glibber en glij partij in de grot kwamen we op een punt waar onze gids zei dat we omhoog moesten...iedereen keek en dacht dat hij gek was geworden!!!
MAAR na wat vloeken uitglijden klimmen en jezelf omhoog trekken was iedereen boven.
Heerlijk vies en onder de vleermuizen poep stonden we weer buiten.

De dag erna kon ik niet meer lopen van de spierpijn maar er stond toch weer een dag bussen in de planning om richting tikal te gaan!
Tikal is waar de grote maya tempels zijn midden in een jungle.en die moet je gezien hebben!!!!
Dus na t belanden in een klein dorp in een prima hotel aan t meer konden we ons gaan voorbereiden.

Hier hebben we ook weer is lekker kunnen eten.
Na al die maanden in midden amerika zijn we t eten hier echt zat!
We kijken uit naar weer is gewoon een aardappel en een goed stuk vlees.
En groente!!! schijnbaar eten ze hier alleen maar tomaat en uien.(lauri lust dit niet) en houden ze van gele slappe sla.ow en soms een wortel die zo hard is dat je gebit in tweeen breekt.
En hoe vaak we ook zeggen: geen tomaten en uien altijd zit er tomaat op....omdat iedereen hier tomaat eet denken ze vast als we t vragen dat ze we iets anders bedoelen..want iedereen eet toch tomaat??dus zit er overal netjes een flink plakaat tomaat op.

Soms komen we een mac donald tegen die we een bezoekje brengen,maar na zo een bezoek is onze maag weer van slag omdat ie alleen rijst gewend is.we hebben t nog maar niet over t gemis van mijn geliefde “appelmoes” …..neem soms om aan de vitamines te komen maar een potje baby voeding.
Smaakt prima en je heb alles weer binnen.

Na zoveel maanden met 1 tas met kleding leven gaat prima,maar een blik in de tas zegt ons wel dat we toe zijn aan wat nieuwe (schone) schone kleding.nou vallen hier de vlekken en gaatjes in onze kleding niet op maar in canada willen we er toch weer wat netter uit gaan zien....er zal dus een btj in de buidel getast moeten worden om nieuwe kleren te score.
Onze geldbuidel ziet toch al met buikpijn de rest van de reis tegemoet,belize,canada,amerika en cuba zijn niet de allergoedkoopste landen om in te vertoeven.dus we zullen onze hand op de knip moeten houden.

Maar goed,tikal …...
vroeg uit de veren om om half 6 in de morgen naar tikal te rijden.
Lekker fris nog en zelfs mist in de vroege ochtend.
Kwam goed uit want nu konden we zonder die vreselijke hitte de tempels bekijken.
Erg indrukwekkend om te zien hoe groot deze wel niet zijn,. En dat midden in een jungle die ze door moesten.
Inmiddels zijn er keurige wandelpaden die me meer aan het staalduinse bos deden denken dan aan een wilde jungle.soms zag je tempels die nog niet helemaal uitgegraven waren en dus aan de andere kant zag je alleen gras en bomen.en leek t net een heuvel.
Zelfs nog wat apen gespot en mooie vogels...1 aap vond dat ik te dicht in zn vaarwater kwam want deze begon me te bekogelen met takjes en appels...gelukkig was t een kleine aap en dus kleine takjes niet zoals in indonesie een grote aap die halve bomen begint te gooien!!
inmiddels was t flink heet geworden en liep t park vol met luidruchtige schreeuwende grote groepen toeristen....en dan vinden ze t raar dat ze geen beesten hebben gezien.
Lauri heef nog een aantal tempels beklommen maar ik kan nog bijna niet lopen van de spierpijn van onze wandel en klim tocht in guatemala. Ik koos ervoor benee te blijven.de trede waren ongeveer een halve meter hoog dus zelfs zonder spierpijn was t vast een hele klim geweest op die ongelijken hogen treden.

Hierna waren we een hele middag aan t dubben of we nou wel of niet verder moesten gaan in guatemala of lekker de bus nemen richting belize.
Omdat we nog niet helemaal super wild waren van guatemala besloten we richting belize te gaan.
Mischien komt dit ook omdat we centraal amerika zat waren...weer een mooie vulkaan,weeer een mooi meer....enz enz.
kortom.... we zijn verwend !!!
zoveel moois gezien dat je soms t andere mooie niet meer ziet als iets speciaals.
Belize behoort ook tot midden amerika maar is en doet meer caribisch aan.
En daar hadden wij wel oren naar!

Veel zon,witte stranden en een blauwe zee...BELIZE here we come !!!

veel liefs joyce en lauri

• 06 April 2012 - 13:57

Gemma:

was weer fijn om te lezen, ben benieuwd naar Belize..... Is vaak een droom-bestemming in vakantie-gidsen.......
    Liefs, Gemma X

• 07 April 2012 - 07:18

Tes:

Potjes babyvoeding?!! Haha! Misschien kunnen jij en Noor binnenkort ervaringen uitwisselen over de voeding... Indrukwekkende tempels!

X Tes