hop hop paardje ( liever niet ) in galop - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van joyce dijk - WaarBenJij.nu hop hop paardje ( liever niet ) in galop - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van joyce dijk - WaarBenJij.nu

hop hop paardje ( liever niet ) in galop

Door: joyce van dijk

Blijf op de hoogte en volg joyce

13 Maart 2012 | El Salvador, San Salvador

Vanuit leon nicaragua hadden we een (voor ons doen) luxe boot trip naar el salvador geboekt.
Omdat we niet de drukke grens over woude gaan kozen we voor deze optie om ze relax per boot El salvador in te varen.
Wegens tijdnood moesten we honduras skippen,ja ook wij hebben wel eens tijd tekort ook al lijkt t of we zeeen van tijd hebben :D

we hadden inmiddels tijdens onze reis verschillende meningen over de veiligheid in el salvador gehoord.el salvador is mischien wel het meest bekend bij iedereen van de burgeroorlog, die er tot 20 jaar gelden nog was en el salvador is ook de thuishaven van de grote bendes en bijbehorende ellende. Denk aan de ms13 de bende die vooral flink huishoud in Los Angeles.

Maar goed,de ene vond t een super land en van de ander kregen we t idee dat je op elke hoek van de straat voor je sokken werd geschoten, of erger ….enige jaren geleden heeft de MS13 een bus toeristen aangehouden en het resultaat daarvan was alles behalve fraai.
Maar ook een hoop mooie verhalen dus daar gingen we dan...

aangekomen bij grenspost van nicaragua was daar een meneer achter de balie die ons na t verwelkomen meteen vertelde dat er geen boot ging vandaag.
Huh....??? na t zien van onze tickets nog weinig reactie...alleen de woorden : geen boot.
Uitgelegt dat we op een reisgezelschap wachtte die ook mee gaan maar er ging hem nog niks dagen.
Alleen maar dat er geen boot ging,nadat hij een half uur op ons blaadje had staat staren alsof er ter plekke meer tekst op zou verschijnen zag hij ook t licht en wist hij ineens dat er wel een boot zou gaan....

we zaten al een paar dagen te gissen met wat voor reisgezelschap we zouden meegaan.
Aangezien t een fox reisgezelschap was gokte we op 65 en ouder....
nadat hun bus aangekomen was kwamen er 20 nederlanders en een belgische gids uitzetten.
De dames zaten onder t stof van de rit dus werd er druk gepoetst en geklaagd.het toilet daar was ook niet veel maar heb mindere gezien maar toch aanleiding om na t gebruik ervan een complete fles ontsmettingsmiddel op je handen leeg te kiepen....

we vonden t wel grappig om te zien,na 2 uur wachtte op stempels en andere toestanden konden we dan ook per boot gaan vertrekken,het 1e deel van de reis mochten we lekker tussen de hutkoffers van
onze mede reizigers door brengen.onze gids zat op de andere boot met ons paspoort en alsof ze t roken kwam er een boot met mannen met grote geweren aangevaren.
Helaas geen paspoort bij ons (niet zo slim) maar de kapitein van onze sloep heeft de boel gered en met een welkom to el salvador mochten we onze reis verder voortzetten.
Na een prachtige boottocht en een heerlijke lunch kwamen we aan in el salvador.
En neej we werden niet meteen beroofd,maar een zeer vriendelijk man zette rap een stempel in onze paspoorten en we konden onze weg in een luxe bus met airco en beenruimte voortzetten.
Wat een luxe!!! weer is wat anders dan al die volle hete bussen.
Helaas was t inmiddels al donker dus van de 4,5 uur durende busrit hebben we niet veel van het landschap kunnen zien.
We hebben nog wel gelachen om de klaagzang over van alles van onze voorbuuf en van de sarcastische opmerkingen daarop van onze achterbuuf.
Omdat t al zo laat was hadden we besloten om in het zelfde hotel als de rest te slapen.
Een super hotel met zwembad en bij t wakker worden bleek ook t uitzicht niet vervelend te zijn.
Maar helaas iets te duur voor ons en dus hadden we de tas weer gepakt en zijn we lopend naar ons volgende hostel gegaan.
Een prima plek maar toen t donker werd bleken we niet de enigste op de kamer te zijn.
Na kakkerlak nummer 10 en met een dejavu naar ONZE laaste oorlog tegen ze in costa rica besloten we de volgende dag weer iets anders te zoeken.
En met 15 dollar per nacht minder na wat afdingen zaten we in een prima hotel!! zonder andere kamergasten.

Nu konden we eindelijk iets van de omgeving gaan zien en van de burgeroorlog en gurilla's .
besloten werd om dit is een keer per paard te doen.
Het was er nogal heet en per paard leek ons wel wat.(mij wel wat)
onze gids bleek ook nog een woordje engels te kunnen en de paardjes waren lief.
Na een rit kwamen we aan in de bossen op de heuvel om de sporen van de gurillia's te gaan zien.
We stopten bij een oud ziekenhuis en de gids vertelde ons hoe en wat,erg indrukwekkend om te weten dat t maar 20 jaar geleden was dat ze hier nog liepen.en de plek was zelfs per paard lastig te bereiken laat staan als je gewond ben!
We reden langs de tatuus dat zijn uitgehakte grotten waar de mensen in schuilden,we zagen de kleding die ze droegen in t bos liggen en zijn naar een prachtig uitkijkpunt geweest waar je t hele dal en honduras kon zien.
T was jammer dat mn paardje zich zo rap omdraaiden toen die schrok zodat ik op me rug viel en de rots gelukkig net miste.met een flinke zere plek en rug de tocht verder afgemaakt.gelukkig konde we er nog om lache...alleen de gids niet.hij heeft wel 100x sorry gezegt.

De dag erna besloten we dan ook om weer oud en vertouwd met de bus te gaan.
Op de planning stond een museum en een dorp vol historie.in t dorp kwamen we een leraar geschiedenis tegen en hij kon ons dan ook alles haar fijn uitleggen over hoe en wat er nou gebeurd is.

Omdat we nog cordoba's hadden (nicaraguaans geld) moesten we naar san salvador.
De hoofdstad van t land en de stad waar je eigenlijk niet moet zijn als toerist(zeggen ze)
besloten was om vanaf hier de rest van t land te gaan bezoeken.....

helaas.......ik werd ziek en we zitten tot op heden nog steeds in t hotel.
Van el salvador gaan we niet veel meer zien we gaan zo snel mogelijk naar guatamala omdat we “tijdnood” hebben.dus zodra ik beter ben gaan we snel de bus weer in!!!

want 17 april vliegen we vanaf mexico naar canada en er is nog zoveel te zien!!!
en wat het gevaarlijke el salvador betreft........wij hadden nergens last :D
het enigste waar we/ik last van hadden is die vervelende bacterie in me darmen......haha :D

ook maken we hier nog even de verkiezingen mee.lijkt eeb btj op nederland..veel bla bla en weinig doen.t land is in de ban van de verkiezingen en de dagen voor en na t stemmen word er dan ook geen alchol verkocht of geschonken,zeggen ze.
dit is om de mensen goed te kunnen laten nadenken over hun keuze.en als klap op de vuurpijl gooien ze ook tijdens goeie films ineens alle zenders op 1 zender.we hebben alles gezapt maar alleen maar hetzelfde,jaja...gelukkig hebben we dat in nederland niet :)

hopelijk tot snel vanuit guatamala!!

liefs joyce en lauri

• 13 Maart 2012 - 22:16

Hannie En Jan:

Gefeliciteerd met je verjaardag!!!!
    We genieten enorm van je reisverslagen. Veel plezier nog.
    Liefs Jan en Hannie.

• 13 Maart 2012 - 22:19

Gemma:

Hallo Joyce en Lauri,
    was weer leuk om te lezen... ! ! Groetjes X X

• 13 Maart 2012 - 22:21

Gemma:

en ja, gefeliciteerd had ik je al....

Geniet maar weer verder, kijk uit naar je vlg. verslag.

• 14 Maart 2012 - 08:50

Tessa:

Leuk dat paardrijden.... misschien kun je een lesje bij Evelien nemen als je weer terug bent....
    Heb je nog een leuke verjaardag gehad?
    Hoop dat je snel opknapt en weer door kunt reizen.

X Tes, Jan & Noor

• 14 Maart 2012 - 09:59

René En Joke:

Hoi avonturiers,

Wat dat kan je wel zeggen. Ik heb even!! al jullie reisverslagen door gelezen. Een heel boekwerk.
    Heel veel plezier en tot jullie volgend verslag.

Groetjes uit Naaldwijk