we hebben visite !!! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van joyce dijk - WaarBenJij.nu we hebben visite !!! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van joyce dijk - WaarBenJij.nu

we hebben visite !!!

Door: joyce van dijk

Blijf op de hoogte en volg joyce

30 Januari 2012 | Costa Rica, Alajuela

Na een flink aantal uren bussen met veel gehobbel en de grens overgang die we bijzonder snel (maar 3 uur) hebben gepasseerd zijn we weer terug in san jose waar we frank zullen opwachtte op t vliegveld.
Na een lange reis zetten hij dan eindelijk voet in costa rica.

Voor de 1e paar dagen hadden we een relax hotel uitgekozen met zwembad erbij...vonden we ook wel ff lekker.
Daarna kon de grote trip beginnen :D .
met ons gehuurde scheurijzer reden we naar grecia waar we chris hebben ontmoet,na zoveel email contact in een jaar is het toch
fijn een gezicht bij iemand te hebben.hij heeft ons meteen de mooie dingen van crecia laten zien waaronder uiteraard de kerk die
geheel van ijzer is gemaakt....we hebben gevoeld en t is waar!!!

de dag erna vroeg uit de veren want om 7 uur stond de poas (vulkaan) in het programma boekje,vond t ook wel vroeg hoor.
Een mooi ritje door de bergen en we kwamen bij de poas aan.
Nog geen hordes toeristen maar alleen de rust van de natuur...ow en laten we de vreselijke kou ook maar niet vergeten.
Na een kleine wandeling was daar de krater van de poas.in de koude wind was het genieten geblazen met maar een paar toeristen om ons heen.
Ik had in panama me knie lelijk verdraaid en haakte af bij t idee dat ik nog een stuk omhoog en omlaag moest lopen naar de lagune.
T is een pittig stuk dalen en stijgen maar frank en lauri waren wel zo dapper.....
ik bleef met chris nog achter maar nadat er langzaam grote groepen van meer dan 60 personen aankwamen hobbelen was t tijd voor een lekker warm bakkie thee...
genietend van de thee en t opwarmende zonnetje kwamen ook lauri en frank weer terug,frank toch met een iet wat rood hoofd.
T was idd een pittig stuk.....en lauri loopt altijd stevig door(bijna niet bij te houden :( )

de dag erna zijn we een dorpje verder gegaan,naar sarchi.
Bekent om zn mooi gekleurde ossenkarren.ook staat er de grootste ossenkar ter wereld.
We hebben er lekker rondgehobbeld en zijn naar de ossenkarren fabriek gegaan om te zien hoe ze geverfd en gemaakt werden...
uiteraard moesten we wel even door een souvernir winkel om er te komen...zag een hoop moois maar best een btj duur!!!

die middaq hadden afgesproken met christy om naar palmares te gaan.
Palmares is een groot festival in costa rica wat een 10 dagen duurd,verglijk t met een braderie in naaldwijk maar dan vele malen groter zodat mensen uit t hele land erheen komen.
Verschillende podiums en feesttenten waren er uit de grond gestampt.veel muziek ( uiteraard alles door elkaar) en met een grote kermis.een klein slaperig stadje wordt omgetoverd door in 1 groot feestpaleis.klonk ons wel leuk.....
de dag dat wij gingen was er helaas geen bull riding,hadden we graag willen zien......GEEN STIERENVECHTEN!!!
hier is t alleen op de rug van een bull zitten en wachtte tot je er af wordt geworpen.

Lauri besloot ook nog een gokje te wagen bij een meneer met een kans(loos) spel.
Helaas won hij niet de dollars maar verloor zo een btj alles met t gevolg dat we platzak op het feest rond hobbelde.
Maar er was nog wel wat over voor de nodige versnaperingen.

Na een gezellige avond zijn we terug naar huis gegaan om de volgende dag een dagje in de auto te gaan zitten richting
manuel antonio.ik en frank hadden t park nog niet gezien en aangezien we ook terug moesten naar uvita omdat er nog een doos met spullen van ons stond kwam dat goed uit.
Na een rit van 7 uur kwamen we moe aan in manuel antonio,lauri en frank gingen t hostel checken en ik bleef in de auto.
Na 7 uur rijden was ik er ook wel klaar mee....alhoewel 7 uur NIET rijden en stil zitten me erger lijkt.
En toen........................reed er potver iemand tegen onze mooie geleende bolide aan...........gelukkig was t een vriendelijke jongen met zn vrienden.maar na 2 uur wachte op politie en andere mensen die nodig waren om t af te handelen waren we allemaal niet meer zo vrolijk.inmiddels in t donker werd alles afgehandeld en kon ieder zn weg weer verder gaan...

de dag erna gingen lauri en frank ziplinen en rena zijn we terug naar uvita gegaan om de spullen op te halen en iedereen weer te zien.
Erg leuk om iedereen weer te zien! We hebben zelfs nog een duik kunnen nemen en frank t strand van uvita kunnen laten zien.
Hoe klein t dorpje ook was,het was altijd weer genieten. Zeker op het strand !!!

terwijl we bij 1 van onze oude vaste stekken zaten te eten kwamen toevalig joan en bob langs op de quad.
Bij ons oude vertrouwde groene huis was t weer ouderwets gezellig,chicuita was blij om ons weer terug te zien en begon meteen flink te kwispelen bij het horen van onze stemmen...ook de nieuwe bewoner nica was erg blij haha …....puppy's zijn zo grappig om te zien.na flink te hebben bijgepraat moesten we toch echt weer terug. De volgende dag moesten frank en ik al vroeg uit de veren voor een wandeling door manuel antonio....alweer om half 7 bij de bus staan...en dat na een korte nacht.
Heb frank meteen maar gemeld dat ik s ochends op zo een tijstip niet de vrolijkste ben...
maar uiteindelijk viel t alles mee en hebben we een mooie tocht door t park kunnen maken,helaas geen luiaard gezien maar wel wat apen en andere beesten.

De middag hebben we vermaakt door heerlijk aan t strand te liggen.
Geen straf hoor.....alleen bijna 2x verzopen.erna ben ik niet meer zelf gaan zwemmen maar alleen met lauri erbij.
Na lekker bij gekleurd te zijn....wij bruin en frank rood :D zijn we weer een dagje weze rijden om uiteindelijk in de bergen in t noorden aan te komen.
We hadden op de site van chris gezien dat er een waterval en rivier is die door nineralen fel blauw is geworden en dat stond dan ook op het programma.

De wandeltocht duurde zo een 6 uur met alleen maar omhoog en omlaag door de modder ploeteren.ik vond t best pittig en me knie was ook nog niet beter maar zoiets moois wil ik natuurlijk wel zien.
De waterval was echt geweldig! Zo een mooi blauw water midden in de jungle.
De blauwe rivier en het blauwe meer was al net zo mooi.dat was de klim wel waard.

Als allerlaatste doken we nog even de hotspring in maar na een tijdje in het zwavelwater te zitten stonken we net zo hard als t water.
En ik kan je vertellen....we hebben nog zeker een dag naar rotte eieren gestonken !!!!!
na een wandeling terug van nog is een uur ploeteren ging ons lampje dan ook niet heel laat uit.

We besloten om niet heel ver te gaan rijden en zijn uiteindelijk aan de andere kant van de vulkaan beland.
Dit gebied is bekent om zn hotsprings.
We hebben er 4 bezocht en alle 4 waren de hotsprings omgebouwd tot complete familie parken,een soort zwemparadijs.
Niet wat we zochten en woude,we waren op zoek naar een hotpring waar we midden in de natuur zaten niet zoiets.

Uiteindelijk hebben we er 1 gevonden en konden we met de bagger gaan spelen en elkaar insmeren.
Ik heb heerlijk een uur in een hotspring gezeten en geprobeerd de stank van rotte eieren te negeren.
We zaten letterlijk in de krater! Wat een mooie omgeving...

de volgende dag zijn we naar een andere lodge gereden omdat lauri en frank de vulkaan gaan beklimmen.
Ik bleef achter om te relaxen maar helaas kwam daar`niks van terecht.
Nadat ik de computer aan zetten kwam tomek via skype met een rot bericht.
Bollie had een hersenbloeding gehad en was overleden...de rest van de dag heb ik gebruikt om alles te regelen om bollie te laten ophalen en cremeren.

Uiteindelijk heeft me vader alles geregeld en is bollie nu weer opgehaald van t crematorium en staat ze bij mn ouders thuis.
Zulke berichten zijn niet zo leuk als je ver weg ben.

Maar ook de vakantie van frank komt bijna ten einde dus een paar daagjes strand waren inzicht.
Een paar daagjes samara stonden dan ook op het programma.zodat frank nog wat bruiner(roder) kon worden en wij ook.
Maar stil zitten zit niet in ons systeem dus na een dagje strand hebben we de auto gepakt en hebben een mooie route langs de kust gereden.alhoewel onze bolide t mischien wat minder vond.
Flinke hobbel wegen en veel stof en soms door de rivier waren een btj onze route.
Dat hadden we niet zo uitgestippeld t stond gwoon niet vermeld op de kaart!we hebben elkaar verschillende keren aangekeken en ons afgevraagt of we wel verder moesten rijden....keren op zo een weg is geen optie.

Maar we hebben een aantal mooie verlaten stranden gezien en ook het schilpadden strand.
Waar we de eierschillen zagen en de sporen van de schildpadden die er hun eieren hebben gelegd.

Na een dagje touren konden we ons weer bij frank voegen die al de nodige drankjes op had.en lekker was bijgekleurd van t dagje strand...na een laatste biertje voor de jongens en een sapje voor mij was t tijd om te gaan tukken en dan toch echt de laatste dag van frank zn vakantie in te gaan luiden.

Na een goeie laatste nacht in een prima hotel met een bed zo groot dat er 4 mensen in passen hebben we frank naar t vliegveld gebracht en uitgezwaaid....wij zijn erna weer oud en vertrouwd op de bus gestapt (geen auto meer :( ) en slapen weer heerlijk een aantal nachtjes bij alex......

en wat er verder komt zien we wel....eerst ff lekker helemaal niks doen.............

veel liefs
joyce en lauri

• 30 Januari 2012 - 20:47

Gemma:

Lieve Joyce, ik heb zitten genieten van je verslag, echt waar !
    Wat kan jij smakelijk schrijven.

Ben alweer benieuwd naar jullie vlg. avontuur.
    Ik moet je van oma en opa zeggen, dat ze het heel leuk en lief van je vinden dat je, zo ver weg, toch aan hen denkt en bedankt voor je kaart, daar waren ze heel blij mee.

Opa is echt erg ziek nu maar toch wil hij oma's verjaardag vrijdag vieren.

Liefs en groetjes, ook aan Lauri..
    Gemma X X