onder 4 deken in het koude panama !!!! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van joyce dijk - WaarBenJij.nu onder 4 deken in het koude panama !!!! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van joyce dijk - WaarBenJij.nu

onder 4 deken in het koude panama !!!!

Door: joyce van dijk

Blijf op de hoogte en volg joyce

21 Januari 2012 | Panama, Panama-stad

nou daar gaan we dan,de wekker op kwart voor 5 gezet om de bus te halen.wat een klote tijd zeg!!!
heb vakantie :( maar toch redeljk wakker hebben we afscheid genomen van joan en chiqitta.
na aardig wat uurtjes hobbelen in de bus kwamen we aan in san vito waar we onze laatste nacht in costa rica verblijven.

nog even snel in de stromende regen de botanische tuin ingeweest,mooie bloemen maar helaas nog niet veel in bloei hier.
de regenseizoen duurde langer dan normaal dus ook de bloemen bleven nog even in de knop.

van de hete kust naar de bergen was voor ons een flinke omschakeling.dus met alle kleding uit de backpack zaten we aan een heerlijk diner.
de volgende dag richting de grens,omdat t iets voor oud en nieuw was kozen we voor een grens die (normaal) niet zo druk was.
normaal wel maar een rij!!!!!!!!! potverdrie....dat hadden we niet verwacht.
eenmaal bij de grensmeneer ook nog de nodigen problemen (uiteraard!!! t zou is makkelijk gaan grrrr) .
dus.....terug in de bus en een uitreisticket halen...meneer vond onze tickets ongeldig.dus ff racen en hopen dat de bus rap rijd.
5 minuten voor t sluiten van de grens kregen we eindelijk de STEMPEL in ons paspoort.

vonden we t in costa rica kou was t in vulcan(panama) echt berekoud.
4 dekens en kleding aan en slapen maar haha....en de man van t hostel maar lachen.wel een super mooie omgeving dus dat maakt t wel weer goed.

erna snel de warme kust weer opgezocht en zo richtin panama stad gegaan,iets wat ook niet zonder slag of stoot ging want in onze bezuinigings woede hebben we
een lonley planet gekocht van midden amerika.maar daar hadden we dus geen reed aan in panama alleen de hoogtepunten van t land staan erin en wij woude
juist t andere panama zien,dus vaak op de gok maar naar een plaatsje gereden en zoeken naar een slaapplek......maar daardoor wel de mooieste plekken bezocht.

panama city was ook weer een beleving opzich.lekker druk met grote shoppingmalls.
de bussen ziin allemaal vrolijk versiers met de mooieste tekeningen en plaatjes.(zie fotos)
de oude stad is weer echt t tegenovergestelde van t nieuwe gedeelte maar alles heeft zn charmes (OF NIET).

we waren er gauw achter dat ik beter de taxis en alles kon regelen ik met me bruine snoet krijg de lokale prijen en lauri betaalt een SMAK meer.
ideaal haha.kerstavond hebben we doorgebracht bij de familie van onze homestay.
om 11 uur savonds een kerstdiner en om 12 uur vuurwerk.(leek wel oud en nieuw in de stad!!!!)

uiteraard hebben we t panama kanaal bezocht,echt een super ervaring.
de grote schepen die passen echt maar net door de sluizen.we hebben ook meteen maar de panama railway bezocht en lekker in t treintje getufd.
om weer aan de andere kant van panama uit te komen.daar hebben we de enigste zwarte jezus gezien.
die hebben ze ooit is uit zee gevist en inmiddels is het een bedevaartsoord geworden.

na de drukke stad waren we wel ff klaar met die druktes en hadden een kamer gevonden bij het grootste strand van panama.las lajas.
hier hebben we saampjes oud en nieuw gevierd boven op een berg en zo konde w genieten van andermans vuurwerk haha.
de volgende dag naar t strand geweest want t is traditie dat de panamezen naar dit strand komen op nieuwjaarsdag.
zo een 5.000 mensen zouden er komen,na een lift van wat jongens kwamen we op t strand aan.
daar zagen we dat iedereen uit zee gevist werd....haaien ofzo dachten we.
t bleek dat er wat mensen zoek waren,drank en zwemmen gaat niet zo goed.......2 waren er al gevonden de derde was nog zoek.
alle 3 verdronken volgens de strandwacht.
maar onze nieuw jaarsduik was een stuk warmer dan die in nederland~!!!!

na zon zee en strand was t tijd om weer terug de bergen in te gaan.
het mooie plaatsje boquette stond op ons programma,lauri wou graag de vulkaan beklimmen en dat was hem al tot 2x toe niet gelukt door t
slechte weer.terug in de bergen was t koud en t leek nog t meest op nederlands weer...regen,wind en hele dag grijze lucht.

lauri heeft uiteindelijk toch de vulkaan beklommen en kwam koud en nat weer terug.
door de vele regen heeft hij niet de beroemde zonsopgang kunnen zien en was de tocht veel zwaarder dan gepland.
in de regen met een graad of 2 is het niet al te fijn....ik daarintegen lag lekker in bed aangezien lauri de tocht snachts maakte.

ook nog ff een scooter gehuurd en lekker door de bergen wezen rondtuffen.
en daarna was t weer tijd om t mooie panama te verlaten en terug te gaan naar costa rica waar we frank op zullen wachtte om 2,5 week door costa rica te trekken.

wederom was t rond kerst en oud en nieuw net zoals vorig jaar in indonesie een drukte met reizen....lange wachtrijen (2uur) voor je een bus ticket heb en volle bussen en
grensovergangen....maar met veel geduld hebben we ook dit weer overleefd en gaan we een nieuw (reis)jaar tegemoet met veel plannen.....

happy new year !!!

liefs joyce en lauri

• 21 Januari 2012 - 18:10

Gemma:

allereerst bedankt voor jullie kaart !!
    Fijn om weer eens een heel verslag te lezen met veel foto's !!

Het lijkt me heerlijk om zo zorgeloos rond te reizen zoals jullie doen, geniet ervan.
    Ik kik weer uit naar jullie vlg. avonturen.

Liefs en groetjes ook aan Lauri
    X X X
    Gemma

• 22 Januari 2012 - 10:38

Yvonne:

Heee globe trotters!!!

Leuk om weer een verslag van jullie te lezen! Geniet van alle dingen die jullie gaan doen en pas goed op jezelf en elkaar!!!

Heel veel liefs van mij!!! xxx