dagje corcovado national park - Reisverslag uit San José, Costa Rica van joyce dijk - WaarBenJij.nu dagje corcovado national park - Reisverslag uit San José, Costa Rica van joyce dijk - WaarBenJij.nu

dagje corcovado national park

Door: joycevandijk

Blijf op de hoogte en volg joyce

25 November 2011 | Costa Rica, San José

voor vandaag hadden we een dagje corcovado national parc gepland.
We konden meerijden met 2 gasten die in het resort verblijven.
Een leuk net getrouwd stelletje....(ze zaten ook de hele tijd aan elkaar haha).

De dag begon voor mijn doen erg vroeg.
Om half 7 werden we al opgehaald.
En dan vroege opstaan viel erg tegen(slaap graag uit :D)

eenmaal op weg konden we ook is genieten van wat er nou eigenlijk allemaal aan de andere kant van de weg is,normaal gaan we de straat uit en dan rechts de weg op richting vliegveld.
Deze keer gingen we de kant van panama op.

Na een uurtje rijden en heel veel gapn kwamen we aan in sierpe waar onze boot naar t parc zou vertrekken.de dagindeling was als volgt:
eerst 2 uur met de boot door een mangrove bos en richting open zee naar corcovado
dan een wandeltocht van 3 tot 4 uur door de jungle en weer terug om erna een tocht door de mangrove bossen te maken...

we hadden geen idee wat ons te wachtte stond maar na een lekker ontbijt,heel veel koffie voor oms vieren konden we op weg.
Even dachten we dat we met zn vieren lekker op t bootje zaten blekener toch nog een aantal meer op te gaan. Lekker knus hihi.

Later bleek dat er al 2 vanaf gingen bij drake bay(plaatsje)
in het regenseizoen zijn dit soort plaatsjes (alleen) of makkelijker te bereiken per boot.
Aangezien de rivieren flink groter worden door de vele neerslag.

Eenmaal onderweg hebben we diverse mooie dieren gezien,waaronder de boa constrictor!!!
de slang zelf was weinig onder de indruk van al die drukte en lag dan ook lekker te tukken.
(of hij is t gewend)
na een mooie tocht door de mangrove waar we ook diverse apen zagen kwamem we aan op open zee.eenmaal op zee was er een geweldig uitzicht op de kus.
Alleen maar mooie natuur,geen grote hotels of volle stranden!!!
lekker genieten dus.

Na iets meer dan 2 uur varen we bij corcovado aangekomen.
Hier hebben we een paar uur rond gehobbeld door t park.
Maar naast de bekende apen die we ook in uvita zien zagen we niks bijzonders.
Jammer....deed ons een beetje aan indonesie denken waar we bij onze jungle tocht ook NIKS zagen.
Alleen nu geen bloedzuigers haha.
De tocht was verder wel mooi en de gids vertelde veel over de flora en fauna,zeer leerzaam.

Op de verlaten stranden van corcovado zagen we wel ontelbaar veel krabbetjes lopen!
Ik wist ook niet dat ze fruit aten,en ook niet dat ze dode albatros lekker vonden. :)
maar hé ….ben dan ook geen steve irwin :D

na een verassend lekkere lunch begonnen we weer aan de boottocht terug.
Ditmaal in de regen dus van de kustlijn zagen we niks meer.nadat we nog 4 andere bij een resort hadden afgezet was er nu plek zat op de boot.(meer een bootje)
op zee was t slecht weer dus hadden we nu wel wat golven,niet zo erg als toen ik met dallas op tour ging maar hoog genoeg om lekker heen en weer gestuiterd te worden .
Met als resultaat allebei de volgende dag rugpijn en een stijve nek :(

nadat we weer richting de riviermond gingen waren we t er over eens dat we nog niet echt overtuigd waren van het bijzondere aan deze trip.ze beloven veel maar we zagen bar weinig :(
iet wat een domper vonde we.

Eenmaal op de rivier zagen we dat t water minstens 2 meter lager was dan op de heen reis.
Nu kon je ook goed zien wat een mangrove bos precies is.
De wortels van de bomen waren nu duidelijk zichtbaar.
We hebben een zeer interesante uitleg gehad over hoe en wat in de mangrove.
Waarbij hij ook vertelde dat dit moois langzaam aan t verdwijnen is.
Door de palmolie industrie komen er in de rivier giftige stoffen terecht,aan t einde van de rivier waar dus het mangrove bos is daalt t slip neer en vergiftigen zo de bomen/natuur.

Aan boord hadden we behalve de gids ook 1 stuurman en een jongen die hem hielp met arendsogen!!!
hij was ook steeds degene die ons wees op mooie beestjes in de natuur.
Als niemand t zag en we hard vaarde was hij degene die steeds STOP riep.
Wij zagen nog niks maar hij had t beest alweer gespot.

Zo zagen we een aantal krokodillen , 1 ervan was aan t loeren op de varkend die aan de oever op een zandbank stonden te eten van de waterplanten.
We hebben gewacht met onze camera in de aanslag,maar helaas geen wilde discovery/animal planet taferelen voor ons.
De krokodil vond het te lang duren en ging verder naar betere oorden.

Later vond onze aanwijsgids met arendsogen een flinke joekel van een krokodil op de oever,hij lag daar tussen t gras een beetje te zonnen.(er was geen zon hihi)
de boot kwam tot op 1,5 meter dichtbij en de gids zei dat we snel een foto moesten maken want ze zijn erg schuw en hij zou snel t water in duiken.
Ok,maar de stuurman van de boot wou denk nog dichterbij want vervolgens was er geen plek meer tussen oever en de boot.
Zelfs de man met arendsogen sprong naar de andere kant van de boot en vond dat we toch iets naar achter moesten gaan.
De krokodil was alle aandacht zat en na een flinke sis partij sprong die vlak naast onze boot t water in....

verder op onze trip langs de mangrove kwamen we mooie vogels tegen en weer de leuke apen,altijd leuk om ze te zien springen.vooral de titi monkeys zien er lief uit.
Op 1 van de fotos die ik heb zie je ook 2 lieve aapjes zitten,maar als je inzoomt zie je ineens dat die ene zn tanden laat zien en flink pissig kijkt....oeps.

Later hebben we de meest vreemde vogel van de dag gezien,(neej niet lauri )
de gids wees ons op een vogel,wij zagen geen vogel.
Bleek dat t een vogel is die met zn kop omhoog zit.lijkt een btj op een uil maar heeft meer een havik snavel.
In de volksmond heet hij POTOO of ook wel een BIRD STAKE.
(zie foto)

wij vonden het een hele bijzondere vogel.

Het laatste deel van de trip heeft alles goedgemaakt bij ons.\
het was een mooie trip die zeker aan te raden is en we hebben veel geleerd.

Aan het einde van de bootreis heeft de gids nog een aantal vreemde vleermuizen laten zien.
Niet degene die we allemaal kennen.
Dus geen bol pluizig ding met vleugels ( op een stokje,ow dat was in azie)

maar een vreemd uitziend beest lijkend op een flinke spin!!
jammer dat onze mede reisgenoot een foto maakte met FLITS. Tja en weg waren de vleermuizen.
Gelukkig had lauri al een foto gemaakt.
Na nog even een bakkie gingen we weer terug naar uvita
Om 6 uur waren we weer thuis en ervaring en een adres in amerika rijker.
Mischien dat we ze nog opzoeken als we in de buurt zijn :D

liefs joyce

• 25 November 2011 - 21:09

Gemma:

Dat was best boffen voor jullie zeker; zo'n mooie trip ?!

Leuk verslag hoor !

p.s. Oma & Opa waren heel blij met jullie kaart !!

groetjes X X

• 25 November 2011 - 21:49

Ilse:

Wauw, ik kan me voorstellen dat jullie genoten hebben! En veel bijgeleerd....
    Nou Joyce, dat was het vroege opstaan echt wel waard!
    Kijk al weer uit naar jullie volgende trip met verslag en foto's!
    Geweldig om zo mee te mogen genieten!
    Genietse, dikke knuf en veel liefs!
    ilse, Messie, Saartje (honde-logé) en Tara.

• 26 November 2011 - 08:10

Mo:

Gaaf hoor !!! leuk verhaal en mooie foto's ;-)

Kusss je ex collega :-))