nova scotia en newfoundland - Reisverslag uit Pictou, Canada van joyce dijk - WaarBenJij.nu nova scotia en newfoundland - Reisverslag uit Pictou, Canada van joyce dijk - WaarBenJij.nu

nova scotia en newfoundland

Blijf op de hoogte en volg joyce

02 Augustus 2012 | Canada, Pictou

omdat canada nou eenmaal niet goedkoop is en wij ook niet meer zo een dikke portemonee hebben kozen we ervoor om een grote auto te huren,in dit geval een dodge caravan en daarin te slapen.
dus gewapend met slaapzak en luchtbed gingen we op pad(gelukkig waren ze in de bonus bij de wallmart).
vanaf halifax gingen we naar peggy's cove.een klein plaatje met grote granieten blokken/stenen waar de zee tegenaan beukt met daarop 1 van de bekendste vuurtorens van nova scotia.onze 1e stop was meteen op een geweldige plek midden in de natuur en t beloofde dan ook heel wat voor de rest van de trip.
we hebben veel gereden deze 3 weken maar ook heel veel gezien.
zo kwamen we ook een vrouw tegen die ons vertelde over het wel en vooral t wee van de vissers hier.inmiddels viel t ons al op dat de gemiddelde leeftijd best hoog was,geen jongeren te bekennen.
doordat er geen werk is trekken ze allemaal weg,de oudere blijven over.

onderweg hebben we ons ook nog even verdiept in het fossielen zoeken met behulp van een gids,in het museum zagen we er best een hoop maar eenmaal op zoek in DE fossielenbaai en klif vonden we er geen 1.
al moet t helemaal vol liggen...aangezien er geen dino's of andere dingen in zn geheel aanspoelen moet je zoeken naar een streepje op een steen (botje of takje van heeeel lang geleden) en dat is lastig.

uiteraard was er de walvistour in de bay of fundy.
had ze in costa rica vanuit een boot gedaan maar dit keer besloten we t vanuit een zodiac ( jaja ook een boot) te gaan doen om zo nog dichterbij te kunnen komen.
gehuld in fel oranje pakken (heerlijk warm/heet) konden we in onze rubberen boot stappen.na heel wat hobbelen en stuiteren op de zee kwamen we onze eerste walvis tegen,en al gauw volgde er meer.
eerst waren ze wat verder maar door hun nieuwsgierigheid kwamen ze erg dichtbij en konden we ze van alle kanten bewonderen.
zo heb ik ook nooit geweten dat de adem/water dat ze uitspuiten alles behalve naar pepermuntjes ruikt...

verder stond op t programma de tidel wave. the bay of fundy heeft een getijde verschil van 16 meter.zo kan het dat het water van de rivier in botsing komt met t inkomende zee water en zodoende krijg je een golf.
maar na t vroeg uit bed gaan en t gas flink ingetrapt te hebben om de golf maar niet te missen was daar een kleine teleurstelling.
geen golf maar meer een rimpel in het water, gezegt/beschreven werd dat met de stand van de maan er wel een golf van 2 meter kan zijn.
ik denk dat ze 2 cm bedoelen..en dan was t nog volle maan ook. jammer...

dan maar weer verder tuffen naar cape breton,onderweg nog even een stop gemaakt op een oud treinstation met treinen waar je in kon slapen.
helaas was dit hotell boven ons budget.de mooie weg vervolgt naar cape breton,dit is een national parl met de daarbij behorende mooie auto route.
dwars door t park en langs en over de hoge kliffen.de route is een van de mooieste routes van de wereld dus deze MOEST gereden worden.

na 2 dagen dwars door al dit natuurschoon te zijn gegaan en uiteraard ook wel een stop hebben gehouden was t tijd om het museum van alexander bell te bezoeken.kwam prima uit want inmiddels was t typisch nederlands weer geworden.zo kwamen we erachter dat hij wel meer heeft uitgevonden dan alleen de telefoon.
helaas kwamen we er hier ook achter dat de ferry naar newfoundland best prijzig was.dus gingen we met gemengde gevoelens de andere kant op.
en hebben we een mijn museum bezocht waarbij ook een tochtje door de mijnen bij hoorde.erg leuk om de verhalen van de oud mijnwerker te horen en te zien hoe laag t in de mijn is.
zelfs ik moest bukken!!!! zo laag was het.na ons mijn avontuur was de dag alweer om en gingen we op weg naar een camping waar vanuit je ook een puffintour kon doen.
de mist was inmiddels aan t aandikken en bergje op kon je niet veel zien maar zodra we weer daalde was t weer ietsje beter.
helaas de volgende dag was t nog mistig dus had ik besloten om t geld in me zak te houden en de puffins maar een volgende keer te gaan zien.

ondertussen knaagde t newfoundland idee nog steeds in ons hoofd.
en na 2 uur rijden besloten we t stuur om te gooien en terug te gaan op naar de ferry om TOCH naar new foundland te gaan.
absoluut de geen verkeerde beslissing geweest!!!!!!

voor de overtocht hadden nog even een mooi plekje in een park opgezocht en we zaten daar lekker een hapje te eten in de auto.opeens kwam er een auto en de mensen begonnen boxen neer te zetten dus we dachtte ,leuk muziek!
muziek kwam er,en ook een hoop andere autos met bejaarden.
we waren omsingelt...uiteindelijk begon het concert en na t eerste nummer begon iedereen te toeteren ipv te klappen,uiteraard schoten wij in de lach want na elk nummer werd er enthousiast getoeterd door iedereen..helaas moesten we afhaken omdat we de boot op moesten.

op de boot zagen we iedereen sjouwen met dekens en kussens.wij hadden alleen een trui aan maar als we hadden geweten dat ze op de nachtboot de vriesstand aan zetten ipv verwarming hadden we onze slaapzak wel mee gesjouwd!
na een slapeloze nacht stapte we weer de auto in,met de kachel op sambal waren we snel weer ontdooit en konden we op weg om 400 km te rijden naar twilingate.hier moet je de meeste ijsbergen kuinnen spotten.

onderweg nog even gestopt om te zien hoe de zalmen de stroom van de rivier trotseren om tegen de stroom in te zwemmen.en bij het info centrum meer te weten gekomen over deze vis.

op de camping zagen we t steeds donkerder worden en de lucht werd een soort blauw/paars gelukkig waaide t over maar een dag later waren we in een dorpje verderop en daar zeide ze dat ze nog nooit zoiets hadden gezien.
bij het vissersmuseum was veel te zien,allemaal dingen die ze nu en toen gebruikte.en een walvis geraamte.
helaas waren er in twillingate geen ijsbergen.....grrrrr

maar 600 km verderop wel.
ok dan daar maar heen.aangezien we/ik ook voor de ijsbergen kwamen!
na een dagje rijden...wat wel weer een geweldige rit was kwamen we aan in sint anthony.
onderweg kunnen genieten van t lansdchap en de soaps op de radio.helaas geen muziek maar soaps en andere onzin.er is eigenlijk maar 1 weg die we moesten volgen dus verdwalen konden we niet.
eenmaal aangekomen zagen we daar eindelijk een ijsberg!!! en een kleintje.al extra bonus zagen we ook weer walvissen en ditmaal vanaf land maar toch erg dichtbij.
zo hadden we een andere secret spot gevonden waar we ijsbergen en walvissen uit zee konden zien springen,en er was niemand!!!
ook hebben we een bezoekje gebracht aan een historische site waar huizen van turf stonden.
toevallig zagen we hier ook een moose met een baby!

nu was t tijd om weer richting de ferry te gaan,dus een kleine 600 km rijden.onderweg stormde het.en de nacht op de camping waren we blij dat we in de auto lagen en niet in een tent. wat een kl*te weer.
we hebbben nog even een moose burger gegeten maar we vragen ons af of t moose was.t smaakte naar gehakt en zeker niet als moose wat we eerder op hadden.
na nog 2 dagen genoten te hebben van de mooie natuur in gros morne national park gingen terug naar nova scotia.
helaas hadden we te weinig tijd om meer te zien!

eenmaal terug in halifax hebben we nog een museum over de titanic bezocht en wat ronde gelopen in de stad .uiteraard zijn we naar de cruise terminal geweest.
maar toen was t toch echt tijd om al dit moois te verlaten......

OP NAAR IJSLAND !!!!

• 02 Augustus 2012 - 21:57

Ilse:

alweer 2 mooie verslagen............en wat een foto's...........heerlijk om te zien!
    liefs ilse